Városlista
2024. november 23, szombat - Kelemen

Hírek

2019. December 13. 09:18, péntek | Helyi
Forrás: torokbalint.hu

Nyílt levél Palkovics László miniszter úr részére

Nyílt levél Palkovics László miniszter úr részére

Törökbálint zajterhelésének csökkentése tárgyban született a levél

Tisztelt Miniszter Úr!

Törökbálint országosan egyedülálló mértékben terhelt a közlekedésből eredő zajártalmaktól. 1963-ban hatalmi szóval, példátlan módon vágták ketté városunkat, így az M7 autópálya kettészeli a lakott területeket, és a természetvédelmi oltalom alatt álló jóléti erdőket, közigazgatási területét az M0 autóút és az M1 autópálya határolja, mindezeken túl pedig egy nemzetközi jelentőségű vasútvonal is áthalad rajta. A megyei autópálya-matrica bevezetése és az M0 bővítése tovább rontott városunk helyzetén, a forgalomnövekedés a zajszint emelkedését hozta magával. A zajterhelés lakó- és üdülőövezetet érint, különböző határértékek vonatkoznak az egyes területekre. Bár településünk lakóit zajkibocsátási határértéket meghaladó szennyezés éri egyes lakó- és üdülőterületeken, semmilyen segítséget nem kapunk a helyzet orvoslásában vagy javításában.

Évek óta levelezünk különböző minisztériumokkal a zajszennyezés csökkentése érdekében. Városunk azon kis számú települések közé tartozik, melyek a Főváros és Agglomerációja Stratégiai Zajtérképének elkészítésére elnyert pályázatban teljesítette mindazon feladatokat, melyeket a támogató szervezet és a hatályos jogszabályok előírtak számára, és mind az ehhez kapcsolódó, és más, lakosság által felvetett helyszínek zajszennyezettségi állapotát saját forrásból mérte, térképezte, ellenőrizte. Lakossági fórumot szerveztünk a probléma valós mértékének feltárására, országosan elismert zajvédelmi szakembereket hívtunk meg konzultációra, intézkedési tervek készítésére. Szakértői segítségükre alapozva számtalan javaslattal, kéréssel éltünk a felelős minisztériumok felé, azonban kezdeményezéseink minden esetben elutasításra kerültek.

Nem tudjuk elfogadni, hogy a lakosoknak kedvező geopolitikai helyzetükre hivatkozva kell mindezt eltűrniük!

Nem tudjuk elfogadni a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium válaszát, mely szerint a kért sebességkorlátozás a szolgáltatási szint csökkenéséhez vezetne. Fell kell mérni, hogy 16 másodperc utazási időnövekedéssel szemben- melyet a zajvédelmi szakemberek a zajszint csökkentésének legkisebb ráfordítással a legnagyobb hozadékú intézkedésként neveztek meg - 5-10 dB nagyságú határérték túllépés, jogos lakossági panaszok és kormányrendeletben meghatározott kötelezettségek elmulasztása áll.

Nem tudjuk elfogadni, hogy bár a hazai szabályozásban az Európai Uniós irányelvekkel összhangban meghatározott egzakt határértékek szerepelnek, a kormányrendelet extrém mértékben megengedi a határérték meghaladását azáltal, hogy csak jelentős mértékű túllépés esetén teszi kötelezővé a beavatkozást, mely túllépésnek 10 dB értéket meghaladónak kell lennie. Tekintettel arra, hogy a decibel mértékének skálája logaritmusos, a 10 dB-es különbség valójában tízszeres zaj emelkedést vagy csökkenést jelent.

Törökbálint zajterhelése aránytalanul nagy problémát okoz az itt élő embereknek. Zajvédelmi intézkedési tervünk, melyet legutóbb központi költségvetésből finanszírozva készíttetett el a város, egyértelműen megállapítja, hogy a lakosainkat érő terhelés olyan mértékben ered a közlekedési zajból, azon belül is az állami kezelésű utak forgalmából, hogy bármely beavatkozás, melyet városunk eszközöl saját úthálózatán és minden egyéb zajkibocsátó létesítményén, sem tudja jelentős, akár 1 dB mértéket meghaladó mértékben csökkenteni a zajterhelést. Évek alatt hiába fordítottunk milliókat előbb Európai Unió által nyújtott támogatásból, majd saját- és központi költségvetésből zajtérképezésünk és intézkedési terveink elkészítésére, mert az abban foglalt sürgető tennivalók tekintetében - melyekre helyben nincs beavatkozási lehetőségünk – csak elutasító választ kaptunk. Nagyon ellentmondásos, hogy ezen zajtérképek és intézkedési tervek kötelező, magas költséggel megvalósítható feladatot jelentenek, azonban az általuk megállapított káros környezeti hatások megváltoztatására évek óta semmilyen lehetőségünk nincs.

Törökbálint stratégiai zajtérképre épülő intézkedési tervében a szakértő az alábbi javaslatokat fogalmazza meg:

80 km/h sebességkorlátozás bevezetése az M7 autópálya M1 elágazástól az érdi-törökbálinti közigazgatási határig. Ez, a lényegében költséggel nem járó intézkedés jelentősen javítaná a környék élhetőségét. Törökbálint önkormányzata minden felmerülő költséget átvállal ezzel a ponttal kapcsolatban.
Zajvédő fal építése az Őrház utcával párhuzamosan futó vasúti sín mellett.
100 km/h sebességkorlátozás bevezetése Törökbálint közigazgatási határán belül az M1 autópályán és M0 autóúton.
A már meglévő zajvédő falak haladéktalan technikai felülvizsgálata.
Csendes burkolat alkalmazása az M7 autópálya lakott területen haladó szakaszán.
A felsorolt intézkedések bevezetését a zajterhelésen kívül környezetvédelmi és balesetmegelőzési szempontok miatt is fontosnak tartjuk, ebben a korábbi Földművelésügyi Minisztériumtól és a Belügyminisztériumtól kapott támogató válaszok, közel 2000 összegyűjtött lakossági aláírás, valamint dr. Aradszki András országgyűlési képviselő töretlen támogatása is megerősít bennünket.

Tisztelettel kérem Miniszter Úr hathatós és sürgős segítségét az intézkedések megtételében! A levelemben megfogalmazott problémák és beavatkozási lehetőségek helyszíni megtekintésére, valamint egyeztető tárgyalásra szeretettel várjuk városunkban!


Törökbálint, 2019. december 4.


Tisztelettel:

Elek Sándor
polgármester

Ezek érdekelhetnek még

2024. November 04. 14:07, hétfő | Helyi

K&H: indul a „pénztanárok” versenye

a TikTokon csapnak össze egymással a pedagógusok

2024. Szeptember 25. 07:52, szerda | Helyi

NAV: szeptember 30-ig igényelhető vissza a külföldi áfa

2024. Szeptember 13. 06:00, péntek | Helyi

PM: az IMF is támogatja a magyar EU-elnökség célkitűzéseit

A Nemzetközi Valutaalap (International Monetary Fund, IMF) szerint a magyar gazdaság növekedése az uniós rangsor élmezőnyében lehet jövőre

2024. November 22. 09:59, péntek | PR

Többen látják az egyetlen járható útnak a lakásbérlést a fiatalok számára

még mindig sokan vannak azonban, akik szerint pénzkidobás ingatlant kivenni